ONTWIKKELING AFRICA

Toetsend leren

De e-modules op deze site werken volgens het principe van toetsend leren. Je krijgt een vraag en kunt kiezen uit verschillende antwoorden. Je beantwoordt de vraag en krijgt daarna meteen te zien of je de vraag goed of fout beantwoord hebt. Als je de vraag goed gemaakt hebt, kan je de toelichting snel doorlezen of doorgaan naar de volgende vraag. De toelichting bevat vaak aanvullende of verdiepende informatie waardoor de vragen ook voor hoger opgeleide medewerkers interessant zijn. Het fout beantwoorden van een vraag levert meestal enige (gezonde) wrevel op. Fout, waarom!? Als je dat wilt weten, is de toelichting extra interessant.

De dialoog

Het feit dat antwoorden goed of fout gerekend worden, opent een mogelijkheid voor discussie. Sommige deelnemers houden er een andere mening op na en zijn het het niet eens met de beoordeling van hun antwoord. Juist dan wordt het spannend en ontstaat er een opening om een dialoog te beginnen. Wat vindt de één, wat vindt de ander en waarom? Door te werken met de verschillen van mening, wordt duidelijk vanuit welk gezichtspunt mensen handelen.

De werkvorm

Toetsend leren is best spannend. Onderwerpen als Familievriendelijk werken en Gastvrijheid hebben slechts voor een deel te maken met kennis. Gastvrijheid en goed samenwerken met familie is vooral een kwestie van visie, houding, goed contact kunnen maken en creatief zijn. Bij toetsend leren en e-learning wordt in eerste instantie aan kennisoverdracht gedacht en niet zo snel aan houding of visie. Toch lenen deze onderwerpen zich goed voor toetsend leren omdat de vragen uitgaan van een bepaalde visie.

Verbeteren

Een verbetertraject wordt pas echt effectief als je het volledig uitvoert met medewerkers, bewoners, familieleden en leden van de cliëntenraad. Samen de beginsituatie bepalen, doelen stellen, de modules nabespreken, oefeningen doen, een actieplan maken en nieuwe werkwijzen implementeren.

DPMToetsend leren